23 Eylül 2013 Pazartesi

Jagdpanzer IV/48 mit 7,5-cm-PaK 39

Jagdpanzer IV, Sd.Kfz. 162, Nazi Almanyası ordusu Wehrmacht tarafından II. Dünya Savaşı sırasında kullanılan Panzer IV tankı şasesi üzerine yapılmış tank imha edicidir. Panzer IV şaseli olarak 3 değişik model de üretildi. Zırhlı araçlardan sorumlu General Heinz Guderian tarafından Stug III yerine düşünülmüştür. General Guderiana göre Stug III ve Stug IV taaruz topları Panzer IV tankına göre daha verimliydi.
1942 yılında Wehrmacht a bağlı silah ofisi Waffenamt Panzer IV şasesi üzerine kurulu ve aynısı Panther tankında kullanılan 7.5 cm KwK 42 L/70 model topla donatılmış yeni bir tank imha edici üzerinde çalışıldığını duyurdu.
Marder serisi tank imha edicilerin aksine bu araçta silah doğrudan aracın üstyapısına dahildi. Böylece araç olabildiğince alçak bir yapıya sahip olacaktı.
Jagdpanzer IV Panzer IV tankına ait ana yapıyı korudu. Sadece ön tarafındaki çıkıntı kısım değiştirilerek eğimli bir zırhla kaplandı. Daha önceden aracın iç kısmında bulunan yakıt tankı ve mühimmat rafları aracın içerisinin dar olmasında ötürü üst yapıya asıldı.
Yeni üst yapımın 100 mmlik ön eğimli zırhı araca dikey zırhlara nazaran çok daha fazla koruma sağlıyordu. Araç üretilirken üst yapının yapılabildiğince basit olması istenmişti.

Eğik Zırh:yeşil çizgi zırh kalınlığını siyah olan ise tanksavar mermisinin katettiği mesafeyi göstermektedir.
Araçta kullanılan 7.5 sm lik ana top, PaK 42 L/70 topunun araç için değiştirilmiş haliydi. İlk model olan 7.5 cm PaK 39 L/48 daha kısa ve daha güçsüzdü. Haliydi.
Sonraki modellerinde , daha uzun PaK 42 topve aracın kalın ön zırhından ötürü aracın ön kısmı oldukça ağır oldu. Bu ağırlı aracı daha az hareketli ve engebeli arazide iş göremez bir yapıya dönüştürdü. Bu sebpten aracın mürettabatı bu araca Almanca Guderian-Ente; (Guderian’ın Ördeği) adını taktı.
Son prototip Jagdpanzer IV Aralık 1943 te üretildi ve Ocak 1944 yılında üretime başlandı. Araç Kasım ayına kadar PaK 39 L/48 kullanılarak üretildi. Ağustos ayından Mart/Nisan 1945 yılına kadar PaK 42 L/70 topla üretildi.
Kafalarda tasarlanan 1944 yılında Panzer IV üretimine son vermek ve yalnızca Jagdpanzer IV modeli yoğunlaşmaktı. Ancak bu düşünce gerçekleştirilemedi.

Jagdpanzer IV Panzer ve SS Panzer birliklerinin tanksavar bölümlerinde görev aldı. Bu araçlar Normandiya Çıkarması, Bulge Harekatı ve Doğu Avrupa Harekatı sırasında kullanıldı. Tank imha edici olarak başarılıydı ancak tank ve taarruz toplarının görevini üstlenebilecek bir araç olarak ise berbattı.
Savaşın ilerleyen dönemlerinde elde yeterince tank kalmadığından tanklara ait görevlerde kullanıldılar.
Bütün bunların ışığında Jagdpanzer başarılı sayılabilir. Savaştan sonra başarıları göz önüne alınarak Almanya Federal Cumhuriyeti tarafından Kanonenjagdpanzer adı altında üretimlerine devam edildi.
Aracın ön kısmının da namludan ötürü büyük bir ağırlık bulunmaktaydı. Bu sebepten aracın ön kısmında bulunan tekerleklerde lastik çerçeve bulunmuyordu. Ağırlıktan ötürü bu lastikle kaplı tekerlekler işe yaramaz bir hal alıyordu. Telsiz operatörü ve sürücüde aracın ön tarafında bulunuyordu. Jagdpanzer 4 ün arka tarafında bulunan motor kısmı bile aracın ağırlık noktasını ön kısımdan ortaya ilerletmeye yetmemiştir.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder