10 Ocak 2015 Cumartesi

Sapanca 2014 Ford Fiesta 1.6i Ti-VCT 6 ileri Powershift Testi




Bu haftasonu 2014 Ford Fiesta 1.6i Ti-VCT 6 ileri Powershift versiyonu test ettim. Daha öncede TDCİ 1,4 2014 fiesta kullanmıştım. Ölü sezonun başlaması, ve kiralık otomobil piyasasında oluşan rekabetten faydalanarak, son derece cuzi bir fiyata Fiestayı kiraladım.
Kesinlikle belirtmeliyim ki, Powershift denen sistem tam bir şaheser. Bir çok zorlu parkurda 440 km kullanma şansını elde ettim. Ayrıca 17 km uphill ve downhill sürüş şansıda elde ettim. 0dan 1600 metre rakımlı bir dağ yolunda powershift Şanzımanın inanılmaz performansına şahit oldum.
Arabamız 2014 model Ford Fiesta kasa olup, üstünde 105 beygirlik, 1600 litrelik unite yerleştirilmiş. Motor maksimum torkunu 4300 - 4500 devir aralığında 150 nm olarak ölçülmüş. Araba sıradan bir benzinli otomobil. Bu sıradanlığı bozan, eskiden 4 ileri otomatik olan şanzıman artık yeni model makyajlı fiestalarda 6 ileri cift debriyajlı otomatikleştirilmiş şanzıman olması.

Evet eski klasik tork konvertörlü 4 ileri şanzıman yerini iç içe geçmiş üçer vitesli iki vites kutusunun birleşmesinden oluşan bir muhendislik harikasına bırakmış. Aslında bu Wolkswagenin ellerinde patlayan DSG şanzımanın Ford kopyası. Fakat ford 2007-2012 yılları arasında otomatik şanzıman konusunda dikiş tuturamayan bir firmaydı. CVT denediler olmadı, Otomatikleştirilmiş normal şanzıman yaptılar. İstanbul trafiğinde ısıdan patladı, Son olarak klasik torq convertöre döndüler, onlarda çok yaktı. Bu yıllar arasında üretilen Fordun başarılı otomatik şanzıman barındıran otomobilleri malesef neredeyse hiç yok.


Ford muhendisleri Wolkswagen Bugati Veyron'da ilk kullanmaya başladıkları DSG şanzımanın fikrini beyendi, Onların hatalarından ders çıkardı. Ford kendi üretimi dual clutch semi-automatic gearbox geliştirdi. İşte bu şanzıman PowerShift olarak adlandırılan vites kutusudur.

Aracı aldığımda biraz acemilik cektim. Debriyajı olmayan bir arabayı ilkez kullanışım. Alışmam yaklaşık 1 saatimi aldı. Aracı hareket ettirmek biraz ilginc. Motoru çalıştırdıktan sonra Park modundan Drive moduna almak için önce fren pedalına basıp Vites kolunu serbest bırakmanız gerekiyor. Fren pedalında bir sensor var. Şanzıman P modunda iken sanki fren pedalını kilitleyen bir mekanizma var. Belli bir oranda basınca vites kolu serbest kalıyor. Serbest kalınca Drive moduna cekiyorsunuz. Bir anda fren pedalı yumuşuyor ve sonuna kadar basabiliyorsunuz. Burdan anlaşıldığı gibi, Fren pedalı aslında Debriyajlar ile ilişkilendirilmiş. İşte DSG ile Powershift arasındaki en büyük fark bu olmalı. Arabayı sürerken anlaşıldığı üzere, hızım 0km olduğunda, şanzımandan bir ses geliyor. Bu çok iyi tanıdığımız Debriyaj diyaframının gevşeme sesi. Fren pedalı aynı zamanda hız sensörüyle ilişkilendirilmiş bir debriyaj pedalı. Bu sayede dur-kalk trafikte şanzıman ısınmıyor. Vites kolunu N konuma getirmenizde gerekmiyor. İşte Wolks Wagen Dsg Şanzımanlarının 45000 km de bir Balata sıyırma sebebi, bu mekanizmadan kaynaklanıyor. Ford Muhendisleri bu şanzıman için 240000 km bir ağır bakım garantisi veriyor. Normal Dsgler 75000 km yolu zor deviriyor. Klasik Otomatiklerde sıksık yağı suyu değiştirlmesi gerekirken, CVT şanzımanlarda yüksek torklu kullanımda kasnakları parçalıyor. Ama Ford Powershifte normal bakımla 240000 km garantiyi veriyor.

Powershift şanzıman Gaz pedalı ilede oldukca iyi ilişkilendirilmiş. Gaz pedalı basma oranına göre tahminen 3 veya 4 modu var gibi. Gaz pedalı ile Şanzıman arasında kullanılan Drive Bye Wire sistem son derece iyi çalışıyor. Fiestanın başındayken bana ne istediysem onu verdi. Ekonomi yapmak istedim eknomi, Sınırları zorlamak istedim beni uçurdu. Ucaklardaki gaz kontrollerine benzettim.

Araç Drive Modunda iken :

Gaz pedalına %20 bastığınızda arac her 2000 devirde vites değişirerek ekonomi yapıyor. Çok kısa sürede 6nci vitese tırmanıyor. 90 km hızla giderken 5,9 litre benzin yakıyorsunuz.
Yokuş çıkarken hızı korumak için %30 gaza basınca bu sefer vitesler 3000 devirde bir değişiyor. 7,1 litre yakıt tüketiyor.

Drive modunda isterseniz vites topuzundan vitesleri değiştirmek mümkün. Araba sollamak istediğinizde, %50 oranında gaz basınca, yakıt tüketimi 13 litreye fırlıyor. fakat araç maksimum tork devrine yani 4000 li devirlerde çalışıyor.

İşte her ne oluyorsa bu %50 ve üzeri gaza bastığınızda oluyor. Araba bir miktar hızlanmaya ihtiyacımızı anlıyor. Yakıt pompası 13 litre yakıtı pompalıyor. Ama araçın devri ve hızı yeterince hızlı artmadığını fark edince , ki bu yaklaşık 2 sn sürüyor. bu sefer şanzıman 1 alt vitese düşüyor. Maksimum Tork devrinin sonuna kadar hızlanıp tekrar bir üst vitese geçiyor. Bu gerçekten çok ekonomik bir akselerasyon mantığı. Gaza %70 üzeri bastığınızda ise araba hiç tereddütsüz vites düşürüyor. Maksimum Tork devrinin sonlarına kadar çıkarak sürekli viteslerini artırmaya devam ediyor.

Araba akselerasyon biter bitmez maksimum ekonomi için uygun olan 6nci vitese geciyor. Arabayı %75 gazla 4300 devirde 5nci vitesede 120 km hıza tırmandırıp gazı kestiğinizde direk vites 6 ya geciyor. İsterseniz ayağınızı gazdan tamamen cekin rolanti gazı bile olsa şanzıman vites 6ncı vitese geciyor.

Otomobil 6ncı vitesde 3000 devirde 120 km hızla giderken 7 litre yakıt tüketimi var.

Powershift S modun

Powershift D modunda tork üzerinden değişimler yaparken , S modunda ise Beygir üzerinden vites değiştiriyor. Buda yaklaşık 2000 devir daha fazla vites değişimleri demek. Drive modun da 4500 devirde vites değişirken, S modunda motorun 6500 devri görüyorsunuz. Ama gerçekten çok gürültülü oluyor. 6000 devir ceviren 1,6 motor pek keyifli ses vermiyor.
Yeni Powershift şanzımanlı 1,6 üneteye sahip fiesta ile tam 440 km yol gezdim. okadar hızlı yeryer yüksek devirli kullanmama rağmen 6,9 litre yakıt ortalamasıyla parkuru bitirdim.

Özelikle 17 km olan dağ parkuru gercekten harika deneyimler yaşattı. Gaz pedalında ki sensörler öyle güzel ayarlanmış ki, hiç bir araç bana yetişemedi. Zigzaglı ve yüksek eğimli dağ virajlarında, Çok keskin U tırmanışlarda, araba girip çıkarken üç saniyede iki kez vites değiştiriyor. Aracta şanzıman lagı yok. Hızınızı vitesden kaynaklanan güç kayıplarından dolayı kaybetmiyorsunuz. U tırmanışlarda trafikteki diğer araçlar korkunç şekilde, vites lagından dolayı hız ve güç kaybediyorken, ben elimi kolumu sallaya sallaya tırmanmaya devam ettim.

Daha önce Fiesta 1,4 TDCI kullandım, 5,7 litre yakıt tüketimi ile kullandım. Üstelik değerleri düşürmek için oldukca kendimi kastım. Yakıt ekonomisi yapayım derken motoru boğdum, duman attım, yokuşta hız kaybettim, Torku kaçırdım, devirden oldum.

Ford Fiesta 1,6 Powershift hiç kasmadan ekonomi yapmadan 6,9 litre benzin tüketebildi. İki elim direksiyonda , gözüm yolda son derece güvenli ve konforlu yolculuk yaptım. Yokuşta kaçırmadı, Güç isteyince güç, Ekonomi isteyince ekonomi. Bu fiestaya binecek insanın gaz pedalına basmayı öğrenmesi yeter.

Benim için Manual şanzıman artık temelli gitmiştir.

1 yorum:

  1. DSG 45.000 balata sıyırma sebebi dediniz şöyle ki ;
    Powershift şanzımanda tork konvertör çakması gibi bi olay var freni bırakırsınız kavrar ve bunlarda normal debriyajın tam aksine çatallar basınca kavrar çekince boşa salar yani araç 1. viteste kalktı diyelim K1 çatalı diyaframa basılı hareket eder ve sürekli titretme şikayeti yapıyor bu şanzıman 15.000 bakıma gelipte titretme sorunu olmayan dahapowershift görmedim ama DSG 40.000 filan yapıyor o şikayeti ki İstanbul trafiği + kalkışta çok rahat hissediyorsunuz hele nasıl çalıştığını biliyorsanız sistemin şimdi bu oluyor bu olacak diye gözlem yapıyorsunuz bana keyifli sanada öyle ama sıradan birini bu sesler rahatsız eder ama muazzam bi yazı elinize cebinize sağlık

    YanıtlaSil