20 Eylül 2013 Cuma


Heinz Knöke

ikinci dünya savaşında luftwaffe'de savaşan binlerce pilot arasından neden zaman harcanıp heinz knoke'nin ekşi sözlüğe yazıldığının bir açıklamasını yapmak zordur. knoke ne erich hartmann gibi 352 uçak düşürmüş, ne ulrich rudel gibi stuka g ile rezaletler çıkarmıştır. knoke yalnızca düzgün bir biçimde anılarını yazmıştır. bu yüzden kendisi gibi yaratıcı düşünebilmiş ama bunu vurularak ya da eceliyle ölerek anılarını günümüze ulaştıramamış sürüyle pilot arasından sivrilir.

knoke hava kuvvetlerine katılma - ilk uçuşunu yapma - ilk yere inme gibi sıkıcı sekansları geçtikten sonra bize bir bf109 ile uçmanın nasıl bir şey olduğunu anlatmaya çalışmıştır. bir 109e'nin spitfire arkasından nasıl nal topladığını, radyatör kanatçıklarını kapatarak nasıl ekstra 20km hız kazanabileceğimizi, rakibe erken ateş etmenin ölümcül bir hata olabileceğini yazmıştır.

anıları ilginç denebilecek sahneler içerir. radyatör musluğu kopan ve motoru yatak saran uçağı 109e*'yi norveçte bir buz gölüne indirmiş, iki gün bekleyip kurtarılmıştır. bir messerschmitt pilotunun hayatının ne kadar ince ipliklere bağlı olduğunu ve bir düşman uçağının arkasından ateş ederken nelerin hissedilebileceğini komik bir dille anlatır. gönül isterdi ki bu hisleri bir werner mölders'ten, bir hans-joachim marseille'den okuyalım ama kurşun adres sormuyor sayın okurlar. iyi hikayeciler knoke'nin aksine hep vurulup düşmüşlerdir.

knoke'nin bu dünyada "işte bunu yaptım" diyebileceği birkaç hareketten biri de bir b17 flying fortress bombardıman uçağının kafasına 250lb bomba atma denemesidir. arkadaşları ile "lan evet niye olmasın?" şeklinde uzun uzun bu fikri tartışmışlar. uygulanabilir bulup bir süre test etmişler daha sonra da bombaları koyup uçankalelere atmışlardır. amerikan uçakları "oha" diyerekten ingiltere'deki üstlerine dönedursun, knoke bizzat reichsmarschall göring tarafından telefonla tebrik edilir. hatta hazırolda konuşurken üzerinde yalnız donu vardır.

yine de bomba işi pek tutmaz, çünkü kısa zaman sonra mustang denen bir illet ortaya çıkmıştır ve karnında 250lb bomba olan bir 109'u yalnız tükürerek indirebilmektedirler. tekrar eski usul mg151 düellosuna devam edilir.

26 uçak düşürmüşken, knoke son görevine çıkar. bf109g uçağı bir intercept görevinden ağır yaralı olarak üssüne dönmeye çalışırken, bir p47 arkasına takılır. ateş ederek knoke'yi alevler içinde yere inmeye zorlar. ama bir ace düşerken, bir ace olarak düştüğünden; knoke burnunu havaya kaldırıp kendisini indirip geçen p47'yi vurur ve kendisi gibi düşmesine sebep olur. sonra iki düşman pilot paraşütle atlayıp yerde konuşur, hareketin geyiğini yapar gülüşürler. nitekim daha sonra yavşak amerikan pilotunun esir kampında makatına 30mm mk108 mermisi duhül edilişinden anılarda hiç bahsedilmemektedir*

knoke bu son görevde ağır yaralanır ve bir bacağı kısa kalır. karısı lilo ve kızının yanına döner. savaş bittikten sonra anılarını bir iki kitap olarak derleyip yazar. 1982'de de ihtiyarlayıp silah arkadaşlarının yanına göçer.

nihayetinde heinz knoke:

*havacılık tarihine çok fazla şey katmış değildir.

*içinde olduğu savaşın en iyi avcısı değildir,

*uçağına marseille gibi en hakim kişi değildir

ama bir alman pilotunun ne olduğunu, ne yiyip içtiğini, hangi zorluklar ve halet-i ruhiye içinde olduğunu öğrenmek için bu adam ender şanslardan biridir. hele ki, alman tarafında bunu öğreneceğimiz çok örnek yokken...

savaş boyunca toplam 27 uçak düşürmüş olmasına rağmen başarılı bir avcı pilotudur heinz knoke.

benim gözümde bunun en büyük sebebi; anılarında sık sık savaş karşıtı olduğunu belirtmiş olmasıdır.
en büyük ikinci sebebi ise, batı cephesinde savaşmış olmasına rağmen hayatta kalabilmesidir.

- filotillasıyla 3000 b-17 düşman uçağının arasına girip tek bir kurşun yemeden uçağını sağ salim geri döndürmüşlüğü vardır.
bir b-17'de 16 adet ağır makineli tüfek olduğunu hatırlatır anılarını yazdığı kitapta.

- kuralların dışına çıkıp, kendi inisiyatifini kullanarak, hava savaşlarına ömrü uzun olmayan ama ses getiren yeni bi taktik kazandırmış ve bizzat reichsmarschall hermann göring tarafından tebrik edilmiştir.
göring'e şişko göring demektedir bu anısını yazarken.

- bir luftwaffe pilotunun spitfire, messerschmitt me 262, b-17, hurricane, mustang ve mosquito gibi uçaklar hakkındaki genel fikirlerini anlamamıza yardımcı olmuştur.
yine bir luftwaffe pilotunun hermann göring, ingilizler, amerikalılar ve ruslar hakkında neler düşündüğünü/düşünebileceğini keşfetmemizi sağlamıştır.

- esprilidir aynı zamanda.
i flew for the führer'den: ''bu sabah saat 9'dan başlayarak hoparlörler ünlü dora-dora karesi içinde düşmanın yığınaklar yaptığını haber veriyorlar. eee, artık sıkmaya başladı... şu amerikalılar ne diye ara sıra da haritanın başka bir karesi içinde toplanmıyorlar sanki?''

- hayvanseverdir. çıkış yapmadan önce uçağının peşinden koşan bi köpeği vardır.

- özgüven sahibidir. savaşın ilk dönemlerinde hiç uçak düşüremediği için kendisiyle sık sık dalga geçebilmiştir.

ikinci dünya savaşı temalı ve senaryolarının gerçeğe dayanmadığı yüzlerce filmin, kitabın ve tarihi anlatımın arasındaki gerçek bi hikayedir onun hikayesi.
kısa bi hikayedir ama pek samimidir, içtendir.

söz uçmuş yazı kalmış.
nice kahramanlar akıllardan uçmuş, heinz knoke yazılarıyla bana bile ulaşmış.

ölüm avcıları isimli kitabında bf109 un gustav serisini kısaca şöyle tanımlamıştır.

--- spoiler ---

"tek bir çıkışta bir gustav kullanan ünlü yüzbaşı marseille 16 * tane spitfire düşürdü."

--- spoiler ---

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder