"Bu sabah işe araba ile gideceğim."
06:30 Sabah yatağınızdan kalkarsınız. İşe giden servis sizi 07:44 de duraktan alacaktır. Bu durak sizin evinize 22 dakika uzaklıkta. Her sabah 22 dakika yürümek, kardiyonuzu yüksek tutan bir eylem. Zorunlu bir sabah yürüyüşü denebilir. Ama siz bu gün işe araba ile gitmek isteyeceksiniz. Servis var iken, bu şımarıklığı üstünüzde buluyor iseniz, hypermiler olarak yapmanız gereken bir takım şartlar olmalı. Hypermiler sürücü yaktığı her yakıtın hesabını yapar. İşe araba ile gitmek demek, onun için müsrüflikdir. Her sabah zorunlu sabah yürüyüşünü yapacak, 5 dk erken durağa gelip servis beklenecek. Servis de yol boyunca sırtını koltuğa rastlanıp istirahat ederek işe gidilecek. Her koşulda, araba ile işe gitmekten daha sağlıklı ve masrafsız.
Hypermiler arabasının kontağı açtığından itibaren tüketilen yakıtı, artan kmyi, harcayacağı dikkati düşünür. Bu sebeple, yolun acık olduğu zamanı bilir. İstanbul Trafiğinde eforunu arabasını eskitmek , yakıtını yakmak istemez. Otomobil sürmek onun için en kutsal eylemlerden biridir. 06:30'da kalkar. Hava sıcaklığına bakıp, arabanın içinde terlemeyeceği, yada üşümeyeceği türden elbisesini giyer. Çıkmadan önce, trafiği internetten kontrol eder. gerekirse sürüşü iptal eder. Ama trafik konusunda kendisini ikna ederse, evin kapısından 06:50'de çıkar. Asansörü kıllanmak yerine merdivenleri yürüyerek iner.
Otoparka yürüyüp, arabasına biner. Kontağı çevirir, ışıkların sönmesini bekler. Hava yastığı ve emniyet kemeri ışığı söndüğünde, marşı verir. Araba çalışır, sesi güzel gelir. Motorun durumu hakkında ikna olduğunda, vitesini takar arabayı yavaş yavaş yola çıkarır.
Artık yoldayız, Motor henuz soğuk. Bu nedenle 1500 - 2000 devir bandı arasında ilk iki vitesi kullanır. yolun eğimi biraz olsun düzleştiğinde takar vitesi 3'e saate 40 km süratle ara yoldan ilerler. Motorun henuz ısınmamıştır. Klima kontrollerinden sıcak havayı yada soğuk havayı sonuna kadar açar. Aracın ataleti ile içeri dolan rüzgar, havalandırmanın konumuna göre soğuk veya sıcak akar.
Ara sokaklardan, anayola. Ana yollardan ise çevre yoluna çıkarsın. Beklediğin an budur. Kavşaktan 40 km hızla ilerlerken, çevre yoluna çıkış için 3.cü viteste 3500 devire kadar tırmanırsın. Yol ile buluşur buluşmaz önce 4ncü vites, hız stabil hale gelince 5nci vitese geçer 80km/h ile otobanda yola devam edersin. 2500 devirde 80 km/h ile seyir edersin. Bu sürat bulunduğun yolunda yasal hız sınırıdır. Hız kurallarına uyduğun gibi, Hyundai i10 1,0 kappa b3la kodlu lpg yakan motorun en verimli bandında seyir yaparsın. Bu devir ve tork bandında, tam gazda sana hizmet edecek tam 30 beygir güç vardır. Hypermil gereği motora %70 den fazla yükte kullanmıyorum. %70 motor yükünde karşımıza çıkacak 3,2% eğime sahip rampalara kadar hızımı kaybetmeden tırmanmak mümkün.
Sabahın güneşi ön camdan sana vurduğunda, 80 km/h getirisi içeri dolan taze soğuk hava ile serinlersin. Fan veya klima açmana gerek yok. Güneşle ısınan iç kabin, kalorifer ızgaralarından akan ılık taze havayla serinletilir. Oda sıcaklığında ev konforunda yolcuğuna devam edersin. Aracın elektrik tüketimi , gündüz farlarının yanmasından ibarettir. Motorun kullandığı elektrikten başka hiç bir elektriksel tüketim yapmazsın. Müzik dinlemez, kulağını motorun tatlı mırıltısına bırakırsın. Yükte ve yüksüz 3 silindirli mırıltıya o kadar alışırsın ki, en ufak bir ses bozukluğunda hastalandığını anlarsın. Bu mırıltı oyle güzeldir ki, ıslak asfalta başka, beton yolda, soğuk havada hep farklı bir şarkı söyler. Bazen parkta arabanın altında su birikir, marşta ses yankı yapar, şaşırırsın. Gözlerin hem önündeki araçları takip eder, motorun sesi o kadar net ama o kadarda sesiz arka planda çalar ki, vites değiştirmen için, kadranlara bakmaya ihtiyaç duymazsın. Harlı yanan LPG'nin yüke bindiğinde oluşan tok sesi, sana haber verir. Rampa senin motorun %70 yükte çıkamayacağı kadar diklenmiştir. Takarsın bir alt vitese, 0,7 çarpanı 0,9'a çıkarırsın. Diframsiyel üzerindeki son dişli oranın, 4ncü vitesin 0,9 çarpanıyla buluşunca, motor direct drive dedikleri doğrudan bağlantı oluşur. 3000 devire çıkar, 80 km hızı daha bir güçle tutarsın. Rampayı çıkar çıkmaz, süzülme açısına ulaşınca "o" dayanılmaz hareketi yaparsın. Ayağını gazdan çekersin.
Motorun rampanın eğimine göre kompresyona girer, Daha rahat süzülmek için hemen 5nci vitese takarsın. Süzüleceğiniz rampanın eğimi 3-4% civarındadır. En sevdiğim Şile otoyolu Bu Yaka mevkinden başlar, D100 karayolu otobüs duraklarında biter. 5 km uzunluğundadır. Ecu bu rahatlı farkedince anında alternatörün şarj moduna geçer. Akü 14,4 volta şarja başlanır. Motor fren etkisi 1,5 beygir artar. Yer yer eğim düşerse hızınızda azalır. Bu noktada gaz pedalındaki %8'lik ölü nokta devreye girer. Bu ölü noktada gaz pedalını tutunca, Alternatör şarjı kapanır. 1,5 beygirlik motor fren etkisi bertaraf edilir. Hyundai i10 motoru süzülme esnasında 1,8 litre lpg yakar. Lpg sistemi ayak gazdan çekildiğinde, çoğu araba gibi yakıt hattını kesmez. Bu durum motorun düşükte olsa yakıt tüketmesine sebep olur. Aynı zamanda normal bir motora nazaran çok daha az kompresyona binmesine sebep olur. Motorun soğumasına izin vermez 85 derecede tutar. Aracın düşük eğimde süzülme hızını yüksek tutar.
Hyundai i10 1.0 Blue kasa otomobilin vitesde iki aşamalı yelken seyri vardır. Bunlardan birincisi ayağınızı gazdan çektiğinizde oluşan alternatörün devreye girdiği tam şarj modu. İkici durum ise gaz pedalına %8 oranında (ayağınızı gaz pedalına koyduğunuzda) tam süzülme modu. Her iki durumda da motorunuz 1,8 lt / 100 km yakıt tüketimi yapar. Tam süzülüş esnasında motorunuz yakıtla beslenir fakat alternatör yükü oluşmaz. Bu şekilde kat edilen mesafe uzatılarak yakıtın verimliliği artırılır. rampa çıkarken harcanan enerjinin bir kısmı geri kazanılır.
Yolculuk bittiğinde sıcak motorunuzu soğutmadan en iyi park alanını bulursunuz. Akşam çıkışta size en avantajlı ayrılış sağlayacak park alanını seçersiniz. Aracın yönü evinizin yoluna bakar. Arabanın stop etmeden evvel yol bilgisayarına bakarsınız Ortalama sürüş hızının 50 km/h üstü olduğu görüldüğünde tatlı bir tebessüm yer eder suratınızda. Rekorunuz olan 54 km/h hızı geçmişsinizdir.
Ortalama hızın saate 50 km/h ve üzeri olması, 25 kmlik bu yolculuğun maliyetinin sadece 6 tl olduğunu gösterir. Sabah yürümekten vazgecip, servisin rahatlığını unutup, mutluluk hormanlarınızı artmasına vesile olur bu tablo .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder