10 Mart 2019 Pazar

Hypermil Projem Özgül Tüketim Ve LPG


Alman Üsülü Hypermil 

Alman üsülü Hypermil yani ECO-Fahrt, Motorun Özgül yakıt tüketimini esas alarak yüksek vitesde yüksek motor yükü temasıyla yapılan bir çeşit  seyir şeklini içinde barıdırır. Eco-fahrt’a rampa çıkarken sizi vites küçültmek yerine gaza %75 daha fazla basmanızı anlatırlar. “Brake Specific Fuel Consumption” özgül yakıt tüketimi anlamına gelir.  Motoru labratuar ortamında dynoda yük altında ölçülmüş tüketim verileridir. 1 kw güç için, gram/saatlik yakıt tüketimi ile hesaplanır. Eski nesil bir motorda bu değerler en ekonomik durumda 2 barlık basınçta 2000 devir 375 gram / saat olarak ölçülmüştür. Kappa gibi motorlarda ise değer, en ekonomik koşulda 260 – 270 gram / saat ölçülmüş.


1997 yılında üretilen mpi teknolojisine sahip Skoda Felicia 1.3 motoru üzerinden gidelim. Bu makine 4 silindirli, üsten 2 subablı, Bosch çok nokta enjeksiyon sistemine sahip. 5000 devirde 67 beygir, 3250 devirde 100 newton tork üretiyordu. Bu motorun en ideal özgül yakıt tüketimi 3000 devirde %90 motor yükünde 270 olarak ölçülmüştür.  Bu araç 900 kilo ağırlığa sahip kasayı 6,7 litre yakıt tüketimi ile taşımakta.  2011 teknolojisi taşıyan Hyundai i10 Kappa 1.0 motoru ise, 6200 devirde 69 beygir güc üretirken 3500 devirde 90 newton tork üretmektedir. Yine aynı şekilde Kappa 1.0 motorun Özgül tüketim değeri kw başına 270 gram saat olarak çıkmaktadır. Hacim olarak %30 daha büyük, bir silindiri fazla olmasına rağmen aradaki teknoloji farkı verileri dengeliyor. Ekonomik motorlarda 10 yıllık gelişme çarpıcı.
Hyundai i10, birde lpg olduğu için bahse konu yüksek vites yüksek yükte ilerleme işi biraz sıkıntılıydı. Zaten Lpg gibi harlı yanan bir yakıtı tüketiyoruz. Üstüne düşük devirde yüksek yükte motoru yürütüyoruz. Bunu yaparken motorun soğutulması konusunda hiçbir sıkıntı yaşamıyoruz. 2500 devirde saate 80 km hızla tırmanırken pek çok deneme yaptım, tek bir sıkıntı daha yaşanmadı.



Özgül yakıt tüketiminde ekonomi tutturmak zor ve çok küçük bir alanı kapsıyor. 2000 - 3000 devir arasında motorun %75 %80 arası bir yükte tutulması gerek. Motorun bu yük ve devirde ürettiği güç yüksek ve her zaman ihtiyaç duyulan bir şey değil. Bu devir bandında üç silindirli motorun yükte kalması, özelikle indüksiyon bobinleri için zorlayıcı bir faktör olmuştu. Yüzde %80 yükle ile %7 eğimli bir rampayı 5 dakika tırmanmak ateşleme sistemine büyük streste bırakıyordu. Sıcak güneşin altında kavrulan kumun üzerinde çıplak ayak ile ağır adım yürümeye benzer. Yüksek miktarda yanma odasına dolan LPG gazı, indüksiyon bobinlerini zorladığından kısa süre aralıklar iki bobini bozduk. Son bobinimi 2000 devirde 60 km hızla dik bir rampayı tırmanırken kaybettim. Tüketim 100 km'de 4 litreye düşmüş olsa da, kazanılan verim kaybedilen parçaya değmemiştir. 





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder