Alman Üsülü Hypermil
Alman üsülü Hypermil yani ECO-Fahrt, Motorun Özgül yakıt
tüketimini esas alarak yüksek vitesde yüksek motor yükü temasıyla yapılan bir
çeşit seyir şeklini içinde barıdırır.
Eco-fahrt’a rampa çıkarken sizi vites küçültmek yerine gaza %75 daha fazla
basmanızı anlatırlar. “Brake Specific Fuel Consumption” özgül yakıt tüketimi
anlamına gelir. Motoru labratuar
ortamında dynoda yük altında ölçülmüş tüketim verileridir. 1 kw güç için, gram/saatlik
yakıt tüketimi ile hesaplanır. Eski nesil bir motorda bu değerler en ekonomik
durumda 2 barlık basınçta 2000 devir 375 gram / saat olarak ölçülmüştür. Kappa
gibi motorlarda ise değer, en ekonomik koşulda 260 – 270 gram / saat ölçülmüş.
1997 yılında üretilen mpi teknolojisine sahip Skoda Felicia
1.3 motoru üzerinden gidelim. Bu makine 4 silindirli, üsten 2 subablı, Bosch
çok nokta enjeksiyon sistemine sahip. 5000 devirde 67 beygir, 3250 devirde 100
newton tork üretiyordu. Bu motorun en ideal özgül yakıt tüketimi 3000 devirde
%90 motor yükünde 270 olarak ölçülmüştür. Bu araç 900 kilo ağırlığa sahip kasayı 6,7
litre yakıt tüketimi ile taşımakta. 2011
teknolojisi taşıyan Hyundai i10 Kappa 1.0 motoru ise, 6200 devirde 69 beygir
güc üretirken 3500 devirde 90 newton tork üretmektedir. Yine aynı şekilde Kappa
1.0 motorun Özgül tüketim değeri kw başına 270 gram saat olarak çıkmaktadır. Hacim
olarak %30 daha büyük, bir silindiri fazla olmasına rağmen aradaki teknoloji
farkı verileri dengeliyor. Ekonomik motorlarda 10 yıllık gelişme çarpıcı.
Hyundai i10, birde lpg olduğu için bahse konu yüksek vites
yüksek yükte ilerleme işi biraz sıkıntılıydı. Zaten Lpg gibi harlı yanan bir
yakıtı tüketiyoruz. Üstüne düşük devirde yüksek yükte motoru yürütüyoruz. Bunu
yaparken motorun soğutulması konusunda hiçbir sıkıntı yaşamıyoruz. 2500 devirde
saate 80 km hızla tırmanırken pek çok deneme yaptım, tek bir sıkıntı daha
yaşanmadı.
Özgül yakıt tüketiminde ekonomi tutturmak zor ve çok küçük
bir alanı kapsıyor. 2000 - 3000 devir arasında motorun %75 %80 arası bir yükte
tutulması gerek. Motorun bu yük ve devirde ürettiği güç yüksek ve
her zaman ihtiyaç duyulan bir şey değil. Bu devir bandında üç silindirli
motorun yükte kalması, özelikle indüksiyon bobinleri için zorlayıcı bir faktör
olmuştu. Yüzde %80 yükle ile %7 eğimli bir rampayı 5 dakika tırmanmak ateşleme sistemine
büyük streste bırakıyordu. Sıcak güneşin altında kavrulan kumun üzerinde çıplak
ayak ile ağır adım yürümeye benzer. Yüksek miktarda yanma odasına dolan LPG
gazı, indüksiyon bobinlerini zorladığından kısa süre aralıklar iki bobini bozduk.
Son bobinimi 2000 devirde 60 km hızla dik bir rampayı tırmanırken kaybettim.
Tüketim 100 km'de 4 litreye düşmüş olsa da, kazanılan verim kaybedilen parçaya
değmemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder