18 Ağustos 2015 Salı

Bölüm 1 : Robot ile ilk Temas. Fiat Grande Punto 1.4L Dualogic İle Bozcaada Seyahati



Ağustos ayının başı, şirket tatil harçlıklarını dagıttı, birazda para gecti elime, bişiler  yapmak için içim içimi yiyor. Budgette aradım. Hyundai i20 otomatik istedim. Bana Vodafone red ile iki gün için 160 tl fiyat bictiler. Fiyat çok güzel. Hemen kiralamak istediğim. 
Bu sırada nişanlım mesaj yazdı, arkadaşının Fiat arabasını bize vereceğini yazmış. Hemen aradım kendisini. 
-Canım arabanın tam modeli ne. 
-Aşkım modeli Punto. 
-Kaç model peki araba
-Bilmiyom canım sanırım 3 4 yaşında, 
-Evo mu dizelmi benzinlimi 
-Aşkım bilmiyom, benzinliymiş. Vitesi değişikmiş. Sen belki bilmeyebilirsinin. 
-Nasıl yani canım nasıl bir vites bu, Otomatikmi. 
-Hayır emin değilim triptronikmi ne öyle bişey. 
-Canım sanırım dualogic demek istedim. 
-Bilmiyorum canım Cumartesi gelince bakarsın. 

    Cumartesi gelip cattar, Öğle saatinde arabayı gösterdi bana. Bu 2009 model 1,4 Fire motor Fiat Grande Punto Dualogic idi. Çok sevinmiştim. Neredeyse kullanmadığım tek şanzıman tipiydi. Hiç robotlu araba kullanmamıştım. 



Önce araç hakkında bilgi vermek isterim. Arabamızda 1,4 litre tamamen robotlar tarafından yapılan 8 valfli bir motor bulunuyor. Bu motor 6000 devirde 75 beygir güç, 3000 devirde 115 nm tork üretiyor. Öncelikle belirtmeliyim. Bu motor hiç de fena değil. Hatta 3000 devirde maksimum tork üretiyor olması harika. Nerdeyse bir dizel gibi alcak devirde maksimum torku üretirken, benzinli gibi yüksek devir ceviriyor. Yazımın devamında bu motorun eşsiz cruse özeliklerinden bolca bahsedeceğim. Aracın motoru teknolojik olartak fazlasıyla başarılı buldum. Modelin emsalleri 2009 Hyundai i20 1.4 maksimum tork devri 4000, Ford fiesta 1.4 maksimum tork devri 4200 devirde üretebiliyor. Bariz şekilde Fiat Grande Punto teorik olarak emsallerinden 1000 devir daha az cevirdiği için daha ekonomik çalışıyor.

Yine en çok satılan i20 ve Fiestaya nazaran 2009 model Fiat Grande puntomuzda dualogic adı verilen 5 ileri robotize, semi otomatik bir şanzıman görev yapıyor. 2009 yılında her iki rakibide Tork konverterli olması ekonomiyi biraz daha zorluyor. Fakat Tork Konverter yerine Robotize olmasının fayda ve yararlarını anlatacağım.

1.4 litre Fire motor 8 valfli ve 2003 yılından beri üretiliyor. Maksimum tork devrinde 50 beygir güc üretiyor. Emsali en çok satan dizel 2009 model Ford Fiesta maksimum tork devrinde sadece 45 beygir güc üretiyor. Grande Punto çekişte hiç bir sorun yaşamadım.


Arabanın konforu hakkında bişey diyemiyorum. Fakat Klima gazı olmadığı için arabanın kliması sogutmuyordu. Ben bir Hypermilir olduğum için konfor bakımından inceleyemedim. Bagajı bana yetti, Arka koltuklarına ben sığdım. Hatta ön koltukları ileri itince, ayaklarımızı koyduğumuz yerde rahatlıkla bacakları uzatıp yantirik uyuyabilirsiniz. Bir kişi arka koltukta, bir kişide arka koltuğun ayak boşluğunda sırtını kapıya dayayarak uzanabiliyor. ön koltuklar deyim yerindeyse ön konsola kadar yapışak kadar ileri itilebiliyor. arkada yayla gibi alan olunca araç içinde uyumak zor olmuyor. Bu arabanın Şöfer koltuğuna en fazla 6 saat  dayanabildim. 45 dakika mola verip sırtımı rahatlatmak zorunda kaldığımıda belirtmek isterim.

Size arabayla olan deneyimimin yol boyunca yaşadıklarımla beraber anlatayım. Bu şeilde daha akılda kalacaktır.

Nişanlım ile tam bir hafta, bu ay sonu nere gideceğimizin planını yaptık. İlk  istediği İzmir Alaçatı olmuştu. Daha sonra İzmir Şirince, otel masrafları yüksek gelince, Bozcaada ya dönmüştü. Vapur ve mesafelerden dolayı Kırklareli Kıyıköy'e fikrimiz kaydıysada, son dakika planımızı Bozcaada olarak yeniden planladık.



Grande Puntoyu 1 Ağustos 2015 tarihinde tam saat 12:00 da Direksiyonun başına geçtim. Araba 2009 model olduğuna ilk ruhsatına bakarak fark ettim. Araba altı yaşında olmasına rağmen 49639 km yol gitmişti. Sahibi arabayı sıfır almıştı. Arabanın Dualogic Şanzımanı hep manual olarak kullanıldığı ve sabahları 3 kmlik mesafede kullanıldığı bilgisi verildi. Antalya'dan 15 günlük  tatil yolundan  yeni dönmüştü. Servise tatil öncesi girmiş şikayetler giderilmişti. Aracın sahibinin çocuğunun klimadan etkilenmesi sebebiyle klima bakımları yapılmamıştı. Emniyet kemer tokası tutukluk yaptığından, sürekli emniyet kemeri ikaz sesi vermekteydi. Klima yerine camı açarak çözüm bulduk. Emniyet kemeri temassızlık sorunu için ise diş çöpü ve selo bant kullanarak ikaz sesinden kurtulduk. Sanmayın ki emniyet kemeri kullanmadım. Ben kemer takmadan araba sürmem. Kemeri her çıkarışım da tokayı hafifi kastırarak bazı metaryelleri aralara sıkıştırıyordum. Aracın ayrıca ön tamponu hafif cıkıktı, Ön ızgarası üsten yerinden ayrık durumda idi. Sonuc olarak araba altı yaşında , çalışmayan kliması dışında beni sıkıntıya düşürecek bir problemi daha yoktu.

Gelelim şanzımana , Şanzımanın koluna baktım. Neyin nerde olduğunu anlamak biraz kafamı karıştırdı. Deneme yanılma yöntemiyle nerde ne yaptığını anlamam zor olmadı. Özelikle ilk çalıştırma sırasında şanzımanın konumu nedeniyle arabayı çalıştıramıyacağımı söyleyen ikaz sesiyle karşılaştım. Bu araba N demi P demi. Arabada P oktu gerci, Ortada ama Vites 1 de kaldığı için çalışmamıştı. Şaşırtıcı geldi. Sahibi hep manual olarak kullandığından, Vitesi ileri vitesde takıp stop ediyormuş. Siz araba boşta sanıyorsunuz ama aslında boşta değil Vites 1 de. Araba Vites 1 de çalıştırmak için Frene abanma gerekiyor. Bunuda sonradan fark ettim. Yani dualogic bir araba kullanmak zorunda kalırsanız, şanzıman 1 gösteriyor ise frene basın. Altan bızt diye ses geliyor. Debriyaja basan robotun sesi. Araba hareket emez iken Frene basınca aynı zamanda Debriyajda ayrılıyor. Marş veriyorsunuz araba çalışıyor. Ayağınızı frenden çekince araba hareket etmiyor. İllaki debriyaj tekrar birleştirmek için gaza basmanı bekliyor.

Dualogic Şanzımanlı arabalarda durağanken Frene basınca Debriyaj ayrılıyor, Gaza basınca Debriyaj birleşiyor. İlk çalıştırma böyle işliyor.

Araba hakkında bir kaç makale okumuştum. Grande Punto forumlarında Dualogic yazıları ve orta konsoldaki çok şikayet edilen Eco modunu öğrenmiştim. Ayrıca Dreksiyonu City moduna sokan düğmeden de haberim vardı . City modu bana fazla yumuşak geldi , iş bu sebeble kullanmayı gerek görmedim.


Rotamız belli, evimize götürüp arabayı eşyelarımız ile doldurmaya başladım. Hedefimiz Bozcaada. Körfezi komple dolanmayı gemi kuyruğu beklemeyi istemedim. 35 tl ücret ödemek , yakıt maliyetine göre çok geldi bana. Araba kullanmayı çok seven biriyim. ne işim olur vapurla. Dualogic şanzıman ömrünü manual kullanıma adadığından otomatiğe ilk severinden alamadım. Şanzıman kolunu sola cektim Autoya gecmedi. Tekrar yaptım gene olmadı. Sert bir hareketle M/A yoluna küt diye vurunca Automatiğe gecti. Bir dahada gecmekde sıkıntı yaşamadım. Sanırım uzun süre manual kullanılınca yolu kirlenmiş. Açmak zorunda kaldım.

Ben bir Hypermilirım. yani yakıtı koklatarak kullanırım. Zaten butcemide bu şekilde ayarlıyorum. Arabayı Eco moduna aldım , Daha çevre yolunda iken aracı gözlemleme ya başladım. Araba saate 45 km hızla giderken bile 5 nci vitesle ilerliyor. Tabi bu hıza tırmanırken daha düşük vitesleri kullanıyor.  Hıza ulaştıktan sonra yükseltiyor. Bunu yapakerden biraz farklı hareket ediyor.



Araba saate 100 km hızla giderken son viteste 3000 devir çeviriyor. Bu hızda ortalama 5,6 litre yakıt tüketiyor.



Yola çıkamadan evvel , alış veriş mağazalarından eksiklerimizi tamamladık. Bende yakıt tüketimini hesaplamak için depoyu fulledim. Full depo için 170 Tl yakıt parası verdim. 36,5 litre yakıt aldım. 



Tripleri sıfırladım . Böylece depoyu tekrar doldurduğumda gerçek yakıt tüketimimi çıkarıcaktım. 





Dualogic nasıl çalışıyor, motor ile ilişkisi, robotların hereketleri, size bunlardan bahsedeyim. Size bunları yazmadan evvel Bozcaada iskelesine kadar 460 km test etme şansım oldu. Neredeyse her türlü otoban kullanımı testini yaptım. Önce Eco modundan başlıyayım.  Forumlarda en cok bu Eco modundan şikayetci Punto kullanıcıları. Oysaki ben şikayetlik bir dumunu görmedim. Araba sokak aralarında 4 ve 5 vitesde gidebiliyor. maksat ekonomi olsun istiyor. Araba hızlanırken her 2500 2000 devirde vites değiştiriyor. Araba normal bir insan ile aynı hızda vites değiştiriyor. Eğer gaza abanmıyorsanız , sarsıntı adına bir şey hissedilmiyor. Araba yaklaşık 1 saniyede vites yükseltiyor veya düşürüyor. Araba saate 80 km hızla giderken 2500 devir ceviriyor. Ben genelde bu hızlarda ilerledim. Dualogic hızlanma esnasında gaza %30 bastığınızda  60 - 80 km hıza kadar 4ncü vitesi kullanıyor. Ama ayagınızı gazdan cekince 5 nci vitese yükselmiyor. Eco modunda bile olsa , ne yapmak istediğinizi anlamıyor. Diğer otomobillerde 60 70 80 gibi hızlarda otomatik şanzıman ayağınızı gazdan çekinde en yüksek vitese gecerdi. Dualogic ayağınızı gazdan çekince kullandığı en son vitesde kalıyor. Yani 4 se 4 , 3 se 3. Dualogic ne yapmak istediğinizi gaz pedalına basma oranınızla algılıyor. Ayağınızı gaza dokundurup azcık gaza verdiğinizde vites 5 e yükseliyor. Araba eco modunda bile olsa gaza %5 basmadığınız sürece son vitese yükselmiyor.  Bu dualogic şanzıman 5nci vites onarınında teorik olarak 199 km hız yapıyor. Her 1000 devirde 30 km hız demek. 

Dağ bayırlara geldik, Araba %10 rampa çıkarken eco modunda 2500 devir ceviririken yavaş yavaş boğulmaya başlıyor. Saate 80 km hızımız var. İşte burda mudahale etmeniz gerekiyor. Vites kolu otomatik olsa bile çalışıyor. Bir geri cekiyorsunuz vites 4 de geciyor ,az gaza yükleniyorsunuz, yaklaşık %20 basmanız gerekiyor. Yoksa araba 5nci vitese 5 saniye kadar sonra geri cıkıyor. Araba %10 gazla iken vites düşürdüğünüzde yaklaşık 5 saniye sonra tekrar 5nci vitese yükseliyor. Ama siz gaza %20 basarsanız , vites düşürdüğünüzde taktığınız vites oranını koruyor. Ama  hiç vites koluyla oynamak istemiyorsanız %35 %40 bastığınızda zaten kickdown yapıyor. Gene yeterli gelmediyse, dipgaz basınca 80 km hızla giderken 2 vites düşürüp 4500 devire yükseliyor. 80 km hızla giderken 3ncü vitesde 4500 devirde dip gazda 70 beygir ürten motor , beklenmeyecek şekilde hızlanarak 6000 devirde 125 km hıza kadar çıkabiliyor.  İsterseniz  bu devri gördürmeden elinizle shift up yaparak 4 ncü vitese gecebiliyorsunuz. 

Aynı yokuşu Ford Fiesta 1.5 TDCi ile çıkmıştım. Ondaki yüksek torklu motor, Fiatın 6000 devirlik, robot üretimi motoru yanında kolaylıkla cuvalıyabilir. Birkere tüm şanzıman oranları bir birine yakın ve kısa oranlı. Arabanın performans konusunda dolu dolu devir cevirmesini sağlıyor. Benim gibi vites düşürme konusunda üşengecler için düşünülmüş kickdownları biraz yavaş yapsada motoru en ideal devirde kullanmayı bildiği için çok başarılı. Dualogic rampada rahatlıkla kendi klasmanındaki Dizel rakiplerine karşı geride değil. Hatta daha iyi bir hızlanma eğrisi sunuyor. Fakat yakıt tüketimi yüksek oluyor.

Dualogic kullanıcılarının genel şikayeti, eco modunda rampa cıkarken arabanın boğulması olarak bahsediliyor. İyide abi araba zaten sana vites düşürme olanağı sunuyor. Yokuşa gelince bi zahmet vites düşür sende. Ustelik eğlencelide oluyor. Ben sollama yaparken, yokuş çıkarken , rampa inerken hep vitese müdahale ettim. Ayağımı gazdan cekip vites artırdım. 5 nci vitesde sıfır gaz ile  rampa aşağı süzüldüm.


Gün batıyor, bir çok kez trafikte kaldık. Bozcaada son feribot seferi gece 24:00 da . Ona yetişmem gerekiyor. Fakat ödünç araba ile trafik cezası yemekte istemediğimden , ekstra masrafda yapmamak için saate 80-100 km arasında hızlarda yola devam ediyorum. Arabanın şoför koltuğu beni rahatsız etmeye başladı. Sıcakta pişmekte cabası. Radio zaman zaman susuyor. İyi çekmiyor. cızırtılı bir şekilde arka fonda Gökhan Türkmen ve Hadise parçaları arka arkaya çalıyor. "Yaz günü" parçası neredeyse yolculuk ile özdeşleşmek üzere. çünkü sürekli radiyo bunu çalıyor. Çanakkale Biga ya ulaşmamız trafik yüzünden 4 saaten fazla zaman alıyor. Arabalı vapur iskelesine 150 km yol kaldı. 50 km tabelarlarına aldanmayıp trafikte 80 km hızla yola devam ediyorum. Saatler 20:10 u gösteriyor. 

Yandex Navigasyon bizi gecenin karanlığında hayalet bir yola soktu. Trafik neredesye sıfırdı. Ağaçların altında bozcada iskelesi yazan bir tabela gördüm sandım bir an. Yön tabelası. Bizi ana yoldan çıkarıp Mahmudiye yazan bir yere götürüyor bu yol. Bildiğin zifiri karanlıkta bozuk asfalta 75 km hızla gidiyorum. Sert virajlar var. dar yolda kocaman cimento kamyonu benden hızlı gidiyor. Onun peşindende ben gidiyorum. Yuh diyorum bu yolda nasıl bu kadar hızlı olabiliyor. Zaman zaman bizi tozun içinde bırakıyor bu kamyon. Bildiğin Tır römorklu 6 tekerli cimento taşıyor.  Kumburun tabelasını görüyorum. Yolun Gündüz hali böyle . 


Saat 22:51 de Bozcaada iskelesine giriş yaptık. Derin bir oh cekip saat 24:00 seferini beklemeye koyulduk. 
Feribota biniş üçreti gidiş dönüş olarak peşin alınmakta. Bu tutar 1 ağustos 2015 itibari ile 70 tl idi. Bozcaaada merkezi araç trafiğine kapalı olduğu için, dönüşte rezervasyon yapılması gerekiyordu. Ben bu rezervasyonu çakma bir plaka ile 6 gün evvel ne olur olmaz diye yapmıştım. Dönüş için 2 Ağustos 2015 saat 16:00 uygun bulmuştum. 

 Evet sadece 16 saat adada kalmak için 6 saat yol tepmiştim. Tüm Marmarayı  35 derece sıcaklıkta kliması çalışmayan Grande Punto ile dolanmıştım. Üstelik araba Benzinliydi. Şu ana kadar yapılan masrafın hesabını daha yapmadım. Ama inanın Dualogic Puntoyu incelemekden büyük zevk aldım.


Nişanlımın söylemesi ile , sırtımın sular seller içinde olduğunun farkına vardım. Bu benim tipik bir sorunum. Araç kullanırken model farketmeksizin sırtım terleme yapıyor. Yani zayıflamak için ve toksitlerden kurtulmak için Sauna yerine araba sürmek benim için yeterli oluyor.
 Çay bahcesinden çayımızı içerken "Elin arabası"  Grande puntomuzu seyrederek nasıl bir çılgınlık yapıpda yazın en yoğun olduğu bu aylarda buraya kadar geldim bilemiyorum. Ama durumumdan son derece memnundum. Çok güzel bir anı olarak kalacağına eminim. Bu benim ilk Dualogic aslında ilk robotize araba deneyimim.

 Tamamı Robotlar tarafından yapılan eşsiz bir motor , tamamen bir robot tarafından kumanda edilen bir şanzımanla kullanılıyor. Arada bir vites kolunu itip kaksamda , bana fazlasıyla güven verdi şanzıman. Vakit geldi rıhtımda bekleyen arabalı vapura dolduk, zifiri karanlıkta adaya doğru açıldık.



Sonuçlar

 Araba eco modunda, sıkışık trafiğe, %10 luk yokuşlara rağmen ortalama yakıt tüketimi olarak 5,8 litre verdi. Bu değeri depoyu fullediğimde yeniden sonraki yazımda hesaplıyacağım
Arac ile ortalama 68 km sürat yapmışım. Oysaki 100 km hızı ve üstünde bol bol gitmeme rağmen 3 tane ağır trafik içinde uzun süre vakit kaybettim
 Arabanın deposu fullendikten sonra 6:41 saat sürmüşüm. Depoyu Kocaelinde bir benzin istasyonunda fulledim.





Arabayı deposu fullediğimde sıfırladığım noktadan itibaren 460 km yol tepmişim.
Mevcut depodaki yakıt ile yaklaşık 300 km menzilim kalmış. Arabamın yakıt göstergesi 8 birim, 5 birim yakıt yakmışım. 3 birim yakıt kalmış. Arabanın deposu 45 litre . Birim başına 5,5 litre kadar düşüyor.

Yazım burda bitmedi, Bozcaada gezim ve geri dönüşü ayrı kaleme alcam. Ayrıca depo fulleyerek gercek sonucları vereceğim. 


2 yorum:

  1. i read your blog, its awesome.if anyone wants to Buy Fiat Grande Punto Tyres Online in lowest price in delhi visit tyreon wheels now.

    YanıtlaSil
  2. duallogic deneyimlerini çok güzel yazmışsın :-)

    YanıtlaSil