tork konvertörü etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
tork konvertörü etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

30 Temmuz 2015 Perşembe

Doyumsuz Otomatik Accent Era'yı Zapt etmek

Merhaba değerli arkadaşlar.
Bundan bir iki ay önce son derece doyumsuz, kmde 12 litre yakan Otomatik Accent Era'dan bahsetmiştim.

http://uberjager.blogspot.com.tr/search/label/Hyundai%20Accent%20Era

Bu araca daha sonra biraz daha bilendim. Katıldığım bir iftar organizasyonu sırasında köprü trafiğinde 22 litre ile 197 km yol gitmişti. Facebookta şu yorumu yaparak içimdekileri dökmüştüm

Şehir içinde otomatik şanzimanli araba cok zevkli. Sol el dışarda, sag el direksiyonda. Keyifler tıkırında. Basiyorsun gidiyor. Sıvı kavramali şanzıman , sen tam gaz verince kick down yapiyor, ucuyor. Araba sanki boş vitesde gibi akiyor. Asla stop etmiyor. Ama gel görki, 23 litre kursunsuz benzinle 191 km yol gidince isin rengi degisiyor. Zaten 1.4 motor , bu kadar benzini nere icti diyorsun. Hyundai accent era ile şehir içi dolaşmanin maliyeti her kmde 0.574 kuruş cikiyor. 2015 Ford Fiesta ile kmde 0.18 kuruş ilen gezen bunyeme, Hyundai accent era fazla geliyor.

Aslında arabayı hayla öğrenmeye çalıştığımı saklıyarak size pek objektif yaklaşmamıştım. Arabayla 400 kmden fazla yol yaptım. Şimdi tüketimim 7 hatta 6 arasında gezdirebiliyorum. Fakat bunu yaparken biraz çaba ve dikkat harcadığımı belirtmek isterim.



Arabanın kullandığı motor aslında güclü bir motor. 1.4 sıralı 4 silindir. Alpha motoru bulunuyor. Bu motor tork konverteri şanzıman rasındaki ilişkiden kaynaklı ilk 3 vitesi yakıt tüketiminde oldukca bonkör olmakta. Esasında Tork konverterini yarattığı esneklik bu ilk 3 vites tarafından fazla fazla kullanılıyor. Bu aynı turbo motorlu bir araba gibi. Tork konverteri motoru boş vitesdeymiş gibi sürekli devir çevirtmeye çalışmakta. Bu kötü bişey değil. Aslında lastiklerinize oldukca yüksek tork gönderiyorsunuz, bu da hafif gazla bile patinaja düşmenize sebeb oluyor. Açıkcası gazı vbirazcık fazla kaçırsam ilk 2 vitesde hareket halinde bile, çeyrek gazla bile patinaja bırakıyorum.

İşte arabanın sıkıntısı bu. Araba güçsüz değil, Aslında araba şanzımanı Tork konverterin esnekliği ve 4 ileri şanzımanın ilk 3 vitesinin oranları sebebiyle  fazla güçlü. Şanzıman 230 Nm tork çıkışına sahip. Arabanın sorunu ilk ilk 3 vitesinin oranlarının motoru n devirini çabuk bitiriyor. Arabanın Over drive vitesi olarak ucuza kaçılıp bir tane uzun oranlı şanzıman dişlimiz var. Bu son overdrive dişlimiz Manual vitesli versiyondaki çok daha uzun bir orana sahip. Bu değer manualde 0,837 çapında iken, otomatikte 0,65 çapında. Otomatik versiyonda Motorunuz maksimum devir cevirirse çıkabilceğiniz son hız 240 km iken, manualde 215 km. Bu teoride bir durumdur. Çünkü Son vites oranı overdrive dişlisidir. Tamamen yakıt tüketimine odaklıdır.

Evet işte gizli gerçek burda saklı. Hyundai Accent Era'mızda çok yuksek oranlı overdrive dişlisi var. İşte ben sürekli arabamı bu dişlide nasıl kullanabileceğimi keşfettim. Arabamda ciddi yakıt tüketimi sağladım. En son yaptığım testlerde şehir içi 60 km yolda 3,5 litre benzin tüketimi yakaladım. Biraz daha geliştirebilirsem kendimi, belki çok daha düşük değerler yakalamayı umuyorum

Peki nasıl çalışıyor nasıl bir teknik kullanmalısınız. Yakıt tüketimini nasıl düşürebilirsiniz. Size anlatayım.

*Çabuk hızlanma, Arabanızı seyir hızlarına çabuk çıkarmak için gaza fazla basın. Tork konverterin yapısı gereği esneme payı yüksek, giriş cıkış devrinin eşitlenmesi zaman alıyor. Bu nedenle gaza yüklenin, Tork konverteri içesindeki sıvı coşsun. İstediğiniz hıza çıkınca ayağınızı gazdan cekin, Arabanız direk Overdrive yapıcak. Siz Devrin eşitlenmesini beklemeden bir anda overdrive gecince maksimum ekonomi için uygun konfigurusayona ulaşıcaksınız. Hafif hafif gaz vererek aracınızın hızını sabitleye bilirisniz.

*2000 deviri aşmayın. Overdrive ile ortalama 80 km hız yapıyor. Fakat gps ile ölçüldüğünde hızınız 71 km çıkıyor. Accent Era 1.4 otm arabanın en az yaktığı ayar bu.

* Kickdowna izin vermeyin. Arabanıza biraz gaz verdiğinizde kickdown yapıyorsa, yavaş yavaş ayağınızı gazdan cekip  overdrive kullanarak gidebildiği en yüksek gaz basış oranına getirin. Hızımı artırmak için bu yöntemi kullanırım.

*Yokuşta üçüncü vitesin altına düşmeyin. Yine gaz pedalına 2 vites düşmeyecek kadar basın. tek vites düşsün . Hızı koruyamıycak gibiyse yavaşlamasına izin verin.

*Yokuş aşağı rolantide gidin. :)

*Sollama öenmli bir an. En tehlikeli trafik manevrası. Ben dip gaz veriyorum. Burda havacılıktan gelen bir alışkanlık. TO/GA yapmak gibi. Genelde sollama yapmıyorum. Ama tır, kamyon çıkarsa dip gaz ile sollarım. Kısa zamanda maksimum tüketim oluyor. Ama tehlikede olmaktan iyidir.

*Araba O/V butonu var. Bu butona basınca motor freni yapmaktadır. Frenlerinizi ısıtmak istemiyorsanız , bu butonu kullanarak motora yük bindirebilir siniz. Motor cut off olcağı için benzin yakmaz. Araba yokuş aşağı kaydığı için 130 km hıza çıkabiliyor.



Ben bu arabanın zorluğunu sevmeye başladım. Bu şekilde birde LPG ile kullanırsam oldukca ekonomik olcağını düşünmeden edemiyorum. Herkese hayırlı seyirler.

6 Mayıs 2015 Çarşamba

Hyundai Accent Era 1.4 Otomatik ile gazlama

Merhaba
Elime gecen fırsat ile bu aşağida gördüğünüz 2012 model 1.4 Gamma motorlu otomatik Hyundai Accent Era aracı kullanma fırsatını yakaladım.




Kartal köprüsünden Tem bağlantı yoluna girersin. Saate 70 km hızla seyreden bir römorklu kamyonun arkasına takılırsın. Era yavaşlamak zorunda kalır . Çünkü sol şeritten arka arkaya saate 120 km hızla gecen binek otolar sollamaya çıkman için gerekli uzaklıkta değildir. Vızır vızır geçer yanından. Araban 96 beygir ve tam yüklü olunca yapılması gereken şöyledir. Saatteki hızı düşürür kamyonla arandaki mesafeyi uzatırsın. 100 metre mesafe bırakınca, soldan gelen arabalara bi bakarsın. aşağı yukarı 400 metre mesafe varsa. Tam gaza yüklenirsin Era'yla.

Tork Konverterin motordan çıkan türbini hışımla dönmeye başlar. Pompa içindeki sıvı basıncı tork üretir. Araban 5000 devire dayanır, Şanzıman kickdown yapar. Bu dirence 2 saniye dayanan araba saateki hızını yavaş yavaş artırmaya başlar. Bu sırada Şanzıman vites 2 de, 5000 devir atan benzin motoru litresi 5 lira olan benzini çayır çayır yakar. Kamyonla aranda hız farkı oluşur. 70 den 85 km hıza kadar çıkar, sol şeride geçersin. Bütün bu iş 5 saniye gibi bir zaman alır.

Ama halen sol şerit için yavaş sındır. Çünkü arkadan 120 km hızla gelen vasıta ile yaklaşık 5 saniye içinde çarpışma noktasına ulaşmış olacak sındır. Vites 2 nin dibine kadar basında 6000 devir çeviren motor 100 km hıza ancak ulaşmıştır. Vites atar 3 olur, Akselerasyonun Sümüklü beöceğinkinden hallicedir.. Sol şeritte 110 km hıza çıkman 10 saniyeyi bulmuştur. Ama Motor bağıra bağıra vites 3 de ilerlemeye devam edersin. Bu sırada sol şeritten tam gaz gelen aheste trafik senin kıçına yapışır. Era Bağırta bağırta vites 3 de 5000 devir dakikada 140 km hıza çıkması 20 saniyeye ulaşır. Dahada gitmez. Vites 4 de çıkmaya tenezzül bile edemez araba. Sağ şeride geçersin. Ayağını gazdan çekersin vites 4 de düşer, Motor oh be der. 2500 devirde 100 km hızla gidersin. Hyundai Accent olurda doğru vitesi kullanırsa şanzıman 80 km hızla 2000 devir hızla ancak ekonomik olabilcek bir araçtır..
Hyundai Accent 1.4 Era otomatik Böyle bir araçtır işte.










11 Ocak 2015 Pazar

2015 Hyundai YENİ i10 1.2 ELITE OTM

Hyundai I10 Style "Ayten" testim,
Ayten ilgimi çok cekiyor, Çünkü klasik tork Konverter sistemi var. Daha önce hic tork konverterli otomobil kullanmadım. Tork Konverter savaştan kalma bir Alman teknolojisidir. Yaratıcısı Doktor Hermann Föttinger savaşın son aylarında el bombası şarapneliyle ölmüştür. Çalışmaları Amerikalılara yaramıştır. Amerikalılar, Acemi askerler savaş makinelerini daha rahat kullansın araclarına entegre etmişlerdir. Benzinli Reo kamyonlar, eski amerikan ucak motorlu tankları hep bu cihaz ile yürütülmüştür. Tork Konverter , Fluid Coupling yani sıvı kavrama kullanır. İki adet Turbin 1 adet sabit statörden oluşan son derece basit bir parçadır. İçinde kötü kokan bir yağ vardır. Motor turbini cevirip kanatçıklarıyla içerdeki yağı iter. Akışan yağ şanzımana bağlı turbin kanatçıklarına çarpar. Şanzımanın turbini hareket etmeye başlar. Boylece işler yürüyüp gider.

Amerikalı uyanıklar. Torq Converterindeki potansiyeli, Kamyon ve tanklarında kullanmaya başlarlar. 650 beygirlik yetersiz torka sahip continental benzin motorlarıyla 45 tonluk tankı topu topu 2 ileri vitesli şanzımanla hareket etirebiliyorlardı . Arazide 700 beygir benzin motorlu Alman Tiger tankının hareket etirmek için 8 ileri Zf şanzıman gerekiyordu. Savaş sonrası Amerikan tankları M47ler Torq converter sayesinde topu topu 2 vites ile zorlanmadan ve çok kolay bir şekilde yapabiliyordu.
Test ettiğim Hyundai İ10 üstünde 85 beygirlik 1.2 DOHC Dual-CVVT 4 silindirli kappa motora sahiptir. 6600 devir cevirir. Sadece 120 nm torku vardır. Böylesine zayıf bir arabaya Tork Konverterli 4 ileri otomatik şanzıman takılmıştır. Araba daha rolanti devrinde Vites "d" konumunda hareket etmeye başladı. 800 devir çeviren motor aracı 5 km hızla ilerletebiliyordu. Aracın içinde 2 kişi olduğumuzu belirtmek isterim. Arabanın ön koltukları çok geniş. Gösterge kocaman. Çok tatlı bir ön konsol. Arabanın direksiyonun sertliği çok iyi. Önce otobana çıktık. Araca az gaz verdim. Ekonomi yapmak istediğim anlayan Ayten her 2500 devirde vites artırdı. 80 km hıza ulaştığımda dördüncü vitese ulaşmıştım. Peki sollama yapmak isteseydim ne olcaktı. Arabaya tam gaz verdim. Bir anda vites düşüren Ayten motorun cevireceği son devire 6600 devire kadar bağırtarak hızlandı. 6600 devire cıkan araba vites yükseltti.

Tekrar bir deneme yapmak istedim. Arabayı gene hızını düşürdüm,
Tekrar tam gaz verdim. vitesi 3 e düşüren arabayı 5000 devirdeyken dozajı yarım gaz yaptım. Bu sefer araba vitesini artırdı. Araba 4ncü vitese geri çıktı. Arabanın anlaşılan 2 adet gaz pedalı modu var. Araba ilk %50 oranda ekonomi yapıyorken, %50-%100 arasında Vites ufaltarak hızlanma yapıyor. Vites sayısı az olduğundan Genelde 3 ve 4 arasında gidip geliyor. Testim çok kısa olduğundan arabanın otoban hızlarına ulaşma ve sollamalarda ara hızlanmalarını denedim. Arabanın benden öncede defalarca zorlandığından (sonucta test arabası) yakıt tüketimi 10,5 olarak görünüyordu. Gerçek değerleri öğrenmek için göstergelerin sıfırlanması gerekiyor.

Boş ağırlığı 1,200 kiloya ulaşa bilen araba 5 kişi artı bagaj ile +350 kiloda aldığında insanlar diyecekki bu araba cekmiyecek. Manual şanzımanlı bir otomobil böylesi bir yükü meyilli arazıde gövdeyi hareket etirmek için balatasını sıyırırken, Torq converterli bu model hiç bir şey olmamış şekilde yoluna devam edecektir. Heleki istanbul trafiğinde yokuş yukarı trafikte dur kalkda bozulan DSG VolksWagen şanzımanlarının, Titrek Powershiftlerin, Isınıp hapı yutan Dualogiclerin arasında yılan gibi akacaktır.

Hyundai İ10 1 kişi binersin yokuşta kalkışı 1000 devirle yaparsın.
2 kişi binersin yokuşta kalkışı 1200 devirde yaparsın.
Tam yükle binersin kalkışı 1800 devirde yaparsın.
Motor döner kinetik enerji üretir, tork konverter alır onu Torka cevirir, Ne kadar devir o kadar tork. Sürtünme yok, Kokan balata yok, Yolda kalırım derdi yok. Sarsıntısız yormayan bir yolculuk yanına kar kalır. Artan devir sana ekstra yakıt faturası olarak geri gelir.