25 Aralık 2013 Çarşamba

Uzun Burun Focke-Wulf Dora'nın Öyküsü



 Sene 1943 Kurt Tank'ın Fw190 Ucakları luftwaffenin yeni yıldızı olmuştur. Tek çıkışta 13 tane sovyet ucağı düşüre bilen pilotlar Fw190 ucağının başarılarını perçinliyordu. Focke Wulf tasarım mühendisi  Kurt Tank artık kendi soyadını bir ucağa verecek kadar prestije sahip olmuştu. Kendi soy adını ilk taşıyan model olucak tahtadan gece avcsı TA154 başarıslıkla sonuçlanınca yeni bir tek motor ucak tasarımı üstünde çalışmaya başlamıştı.


Kurt Tank  Fw190 gövdeleri ve motor firmalarının yeni nesil v tipi motorlarını deniyordu. Maksadı Ta152 yeni nesil bir avcı ucağı üretmekti. Üç farkı tipte Ta152 ucağını motor üreticilerin iki yeni motoru ile denemler yapıyordu. Daimler-benz yeni 603 motoru, Junker Jumo 213 motoru kullanıyordu. Aslında uçağında  en yeni nesil DB603 motoru kullanıcaktı , fakat bu motor halen geliştirilme aşamasında olduğunda gövdeyi denemek için Jumo 213 motorlarını  kullanıyordu. Bu motor aslında bombarduman ucakları için yapılmış  35 Litre motordur.

Müktefik bombardımanları 1944 yılı ortalarında Bmw motor fabrikalarını hedef almaya başmalımtı. Fw190 ucakalrının kalbi olan 1700 beygirlik Bmw 801 motorlarının üretildiği ana fabrika bir bombardıman sırasında yok edilmişti. Focke Wulf firması elindeki Fw190 ucak gövdeleri ile kala kalmıştı. Daimler-Benz Messerschmiitler için motorları zaten zar zor yetiştiriyoırken, son nesil 603 motorunu geçen 1 yıla rağmen yeterince geliştirememiştir.

Fakat İptal edilen Almerika Bomber ve Bomber B projelerinden arta kalan binlerce Junker Jumo 213 motoru depolarda eskimeye başlamıştır. Aynı yılın Nisan ayında devrimsel bir buluş olan MW50 teknolojiside Kurt Tank ve ekibine göz kırpmaktadır. Junker Jumo 213 motorları basit modifiyeler ile bir Fw190 ucağına yerleştirmeyi zaten daha önce Ta152 prototiplerinde başarıyla ulaşmış hatta 700 km hız sınırını aşmıtı.




Luftwaffenin ciddi bir ucak açığı uoluşmadan evvel Kurt Tank elindeki malzemeyi acil bir şekilde işleme koymaya çalışmı, Ta-154 projesini gecici süre askıya alıp, Fw190D serisi üzerinde çalışmak zorunda kalmıştır.

Kurt Tank'ın acil projesi ilk meyvesi Jagdgetswader 54 birliklerine ekim 1944 yılında teslim etmeyi başarmıştı. Junker jirmasının Ju388 bombardıman ucağı için geliştirdiği Jumo 213 E motoru iki kademe turbo şarj motoru dramatik şekilde "o çok istenilen" yüksek iltifa başarısını önemli ölcüde artırılmıştır. Aslında premature bir bebek olarak doğması beklenen Doralar inanılmaz güçlü bir yüksek iltifa canavarına dönüşmüşlerdi. Luftwaffenin yüzlerce pilotu Fw190 A serisi ucaklarının yüksek iltifada nefes alamyan Bmw 801 motorları yüzünden Amerikan hava kuvvetlerince yakalanarak düşürülmüştü. Çok büyük pilot kayıpları bu yol kesme görevleri sırasında  gerçekleşmiştir. Sonucta Antonlar sadece alcak iltifada Spitifre Yak avlamak için tasarlanmıştı. Kim bilebilirdiki, 10000 metreye çıkıp B17 avlamak ile uğraşacaklarını. Tam silah yükü ve full zırhlı Fw190 Antonlar 13 ms ile tırmanabiliyorlardı. Bu yeni Cengaver yeterli silah donanaımı ve yeni yüksek Jumo 213 E motoru ile 20 ms ile tırmana biliyor, saate 680 km hızla ucabiliyordu.


Ne yazıkki Dora ucakları bir acil durum çözümü olarak servise çıksada oldukca başarılı bir uçak olmasına rağmen pilot yetersizliği ve eğitimsiz pilotlar nedeniyle beklenilen başarıya ulaşamamıştır. Çok ciddi kayıplar yaşanmıştır. Bu ucaktan elde edilen performans ışığında ilk Ta 154 ucakları Jumo 213 motoru ile daha düşük silah donanımıyla üretilmeye başlamıştır. Daimler Benz malesef istenilen Db 603 motorunu savaşın sonuna ancak yetiştirebilmiştir. Jumo 213 motorları küçük motorları her ne kadar başarılı motorlar olsada Ta 152 orjinal silah doanımlarıyla kaldıracak kadar kudereti sahip değildi.

Kurt Tank Ta 154 planlarında 4 adet Mg151 2 adet Mk108 ve 1 adet mk103 topu taşıması beklenen ucak, Db603 motorunun gecikmesi sebebiyle Jumo 213 motorla ilk görev ucuşlarına çıkmıştır.

Ta 152 H serisi ucaklar ancak  2 adet mg151 ve 1 adek mk108 topu ile havalanabilmiştir. 45 L olan Db 603 motorları 2800 beygir güç üretebiliyordu.

1 yorum:

  1. Ahmet abi ben engin(Anatolianeagle) geçen gün hb detanışmıştık blog gerçekten güzel devamını bekliyoruz.

    YanıtlaSil